Konkurrenceafdelingen

Aalborg svømmeklub har flere afdelinger, herunder en konkurrence afdeling.
I konkurrence afdeling er ca. 180 svømmere, fordelt på 8 hold.

Til at træne disse børn og unge mennesker, og til at hjælpe med alt det praktiske / organisatoriske omkring disse svømmere er 16-18 trænere, og lige så mange frivillige ledere, som sidder i diverse udvalg, hvoraf det største udvalg er svømmeudvalget.

Vores værdigrundlag er kort fortalt:
  • At det sportslige niveau skal være så højt, at AS bliver et oplagt sted at flytte hen for de bedste svømmetalenter fra hele landet. Træningen i k-afd. skal understøtte, at svømmerne har muligheden for at udvikle sit talent på bedst mulig måde.
  • Enhver svømmer med netop sin baggrund og sine evner er noget særligt. Alle svømmere har mange kompetencer hver især, og de er alle værdifulde.
  • At forældre inddrages, og informeres om det frivillige arbejde, som er en forudsætning for at dyrke konkurrencesvømning.
  • Vi prioriterer høj sikkerhed i svømmehallen, bl.a. ved altid at have to trænere på bassinkanten, og sikre at alle yngre svømmere afhentes fra stævner af forældre.
  • Et højt informationsniveau til forældre, og andre samarbejdspartnere.
  • At det skal være rigtig sjovt at gå til svømning og at fremme et godt kammeratskab for svømmerne.

Svømmerne i konkurrence afdelingen deltager i  interne og eksterne stævner fordelt hen over året, ligesom de deltager i  træningslejre og  sociale arrangementer.
Stævnerne dækker både breddestævner, og elitestævner. De bedste deltager i DM på kort- og langbane, og i andre internationale stævner. Rigtig mange af svømmerne deltager også i egne stævner her i Aalborg, f. eks. har Aalborg Cup i november meget stor betydning for alle svømmere i Aalborg Svømmeklub.