Undervisningsafdelingen

Aalborg Svømmeklubs undervisningsafdeling har ca. 1900 svømmere, fordelt på en lang række hold.

Undervisningsafdelingen kan overordnet tilbyde følgende hold: Småbørn med ledsager, familie- og kvindehold, hold for begyndere, let øvede samt øvede- og super øvede. Hertil kommer en række specialhold, såsom eksempelvis konkurrencelivredning og crawl-fit. Samtlige holdbeskrivelser kan læses under undervisningsfanen umiddelbart til venstre.

Undervisningen på børneholdene følger en nøje tilrettelagt undervisningsplan, der bygger på principperne i et undervisningskoncept udviklet af Dansk Svømmeunion.
Undervisningskonceptet sikrer en 'rød tråd' i både den almene undervisning, men også op gennem holdene i klubben. Det altovervejende fokus er, at vore medlemmer opnår tryghed og fortrolighed med det våde element, bedre svømmefærdigheder og samtidig har det sjovt. Sikkerhed har en høj prioritet, og derfor skal alle alle vores instruktører før sæsonstart bestå en bassinlivredder prøve.

Aalborg Svømmeklubs undervisningskoncept bygger konkret på ønsket om indlæring af fire grundelementer:

De fire grundfærdigheder er:
- Elementskifte: Alt fra bare dét at komme ned i vandet og slippe bunden, til at springe fra vippe, skammel eller kant. Der kan også være tale om selvredning fra vand til land, båd eller andet.
Vejrtrækning: Kan omhandle kontrolleret vejrtrækning ved vandoverfladen eller i selve vandet ? eller tryghed ved dyk under vandet, og brug af sanser ved svømning. Alt sammen en forudsætning for kontrolleret og effektiv svømning.
Balance: Alt fra flydeevne til fuld kontrol af balancen i vandet. En forudsætning for god, afslappet og effektiv svømmeteknik.
- Bevægelse: De forskellige svømmearter, men også dykning, livredning, boldspil og lege i vandet. I bevægelsesfærdigheder går alt op i en højere enhed.

Til at undervise børn, unge,  voksne og pensionister, og til at hjælpe med alle de praktiske/organisatoriske opgaver er der ansat en lang række instruktører, assistenter og badeopsyn. -  Instruktørernes opgave består i både undervisning og det livreddende opsyn med bassinet. Badeopsynet bidrager med opsyn i omklædningsrum og andre rum, og som overordnet sørger for, at vore medlemmer trives og guides igennem omklædning og bad. Endeligt har vi en række assistenter, der ledsager instruktørerne på kanten. Assistenterne hjælper således de mindre børn i vandet og sørger for et godt undervisningsmiljø i selve vandet.

Undervisningen finder sted i tre af Aalborg Kommunes svømmehaller; Sofiendal Svømmesal, Svømmesalen Østre Allé og Gigantium Svømmehal.

Ved indmeldelse eller spørgsmål bedes rettes henvendelse til klubbens kontor på tlf. 9810 3877 eller kontor@aalborgsvommeklub.dk

NYHEDSTAVLE

DET NYESTE NYE I AS

BEGIVENHEDER I AS

AKTIVITETSKALENDEREN DEN KOMMENDE TID

Aktivitet

Fra

Til

Hold

CITAT FRA FORMANDEN

Aalborg Svømmeklub er Aalborg Kommunes største forening, som drives af mange frivillige, og en lang række velkvalificerede medarbejder, med baggrund i den danske foreningstradition. – Det har vi gjort i over 100 år.

Aalborg Svømmeklub er en forening, hvor alle der har lyst og mulighed for det, kan være medlem, og dyrke den vandaktivitet der passer netop til den enkelte.

I Aalborg Svømmeklub kan du:
Lære at svømme – lære livredning - springe fra vipper – motionere – svømme i det åbne vand - dykke på de store dybder – spille vandpolo – dyrke konkurrence svømning på alle niveauer.

Vores motto er ”svømning for livet – hele livet”

På gensyn i Aalborg Svømmeklub..

John Larsen

Formand, Aalborg svømmeklub

AS' SPONSORER

TAK FOR STØTTEN!

ØNSKER DU ELLER DIN VIRKSOMHED AT SPONSORERE AS?

Ønsker du eller din virksomhed at støtte Aalborg Svømmeklub, så kontakt vores sponsorudvalg.

Klik her for mere info

AS' SOCIALE MEDIER

GIV OS ET LIKE OG FØLG OS!